Dzisiaj kolejna
historia z hadysów z serii perełki hadysów, w której opisuję jeden fragment hadysów i znowu o zwierzętach, ale inaczej. A mianowicie - o zamianie w zwierzę. I nie chodzi tu o kolejną bajkę Disneya! W psychiatrii istnieje
pojęcie ‘likantropia’, które odnosi się do przekonaniu pacjenta, że zamienił
się w zwierzę. A co jeśli te deluzje mogą być niczym innym, jak działaniem
Allaha, ‘najlepszym z oszustów’ (3:54)? O dziwo, również Mahomet był tego
świadkiem.
W Sahih al
Bukhari (4, 54:524) czytamy:
Opowiedziane przez Abu Huraira: prorok powiedział: grupa Izraelitów się zgubiła. Nikt nie wiedział, co oni zrobili. Ale ja ich nie widzę bo zostali przeklęci i zamienieni w szczury, jeśli podasz mleko wielbłądzie przed szczurem, to tego nie wypije, a jeśli położysz mleko owcze, to je wypije.
Trzeba tu
dodać, że wielbłąd nie jest koszerny, dlatego nie mogły te szczury pić mleka
wielbłądziego. Ten fragment
hadysów jest całkiem popularny i nawet znalazł się na angielskojęzycznej
wikipedii pod hasłem islamski antysemityzm.
Mnie ten hadys od razu przypomniał
Księgę Daniela, gdzie Bóg ukarał Nabuchodonozora za pychę, chociaż go
ostrzegał, i zabrał całe to wspaniałe, królewskie jedzenie, o którym mowa na
początku księgi, król od teraz jadł trawę jak krowa i żył bez dachu nad głową.
Historia z punktu widzenia narratywistyki bardzo prosta: jest początek, jest
jakaś tam akcja, reprymenda, król robi co robił i w konsekwencji jest kara.
Płynie z tego morał – pycha jest zła.
A co z historią z hadysów? Problemów jest
kilka i sam fakt zamiany żydów w szczury jest tu najmniej problematyczny,
chociaż w świetle historii XX wieku to jest duży problem, ale nie o tym.
Problemem
największym jest to, że nie ma podanego powodu ich kary. Nie ma też podanego
tego, czy Allah ich ostrzegał i jak oni zareagowali. Narracja od razu skupia
się na ich zamianie w szczury i tym, że nikt nie wiedział, co oni takiego
zrobili, że Allah tak ich ukarał. Co nam to mówi o Allahu? Allah jest kapryśny
i robi, co chce? Allah karze w tak ostentacyjny sposób i nie pozwala ludziom
się dowiedzieć, dlaczego taka kara, więc generuje to strach wśród ludzi i
poczucie ciągłego zagrożenia, że w każdej chwili mogą się w coś zamienić i
nawet nie będą wiedzieli za co. A może po prostu zamienił ich w szczury, bo nie
lubi żydów?

Smutny to obraz
sprawiedliwości wyłania się z tego fragmentu, tak jak i smutny jest świat
islamski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz