Dzisiaj kolejna
historia z hadysów z serii perełki hadysów, w której opisuję jeden fragment hadysów i znowu o zwierzętach, ale inaczej. A mianowicie - o zamianie w zwierzę. I nie chodzi tu o kolejną bajkę Disneya! W psychiatrii istnieje
pojęcie ‘likantropia’, które odnosi się do przekonaniu pacjenta, że zamienił
się w zwierzę. A co jeśli te deluzje mogą być niczym innym, jak działaniem
Allaha, ‘najlepszym z oszustów’ (3:54)? O dziwo, również Mahomet był tego
świadkiem.
W Sahih al
Bukhari (4, 54:524) czytamy:
Opowiedziane przez Abu Huraira: prorok powiedział: grupa Izraelitów się zgubiła. Nikt nie wiedział, co oni zrobili. Ale ja ich nie widzę bo zostali przeklęci i zamienieni w szczury, jeśli podasz mleko wielbłądzie przed szczurem, to tego nie wypije, a jeśli położysz mleko owcze, to je wypije.
Trzeba tu
dodać, że wielbłąd nie jest koszerny, dlatego nie mogły te szczury pić mleka
wielbłądziego. Ten fragment
hadysów jest całkiem popularny i nawet znalazł się na angielskojęzycznej
wikipedii pod hasłem islamski antysemityzm.
Mnie ten hadys od razu przypomniał
Księgę Daniela, gdzie Bóg ukarał Nabuchodonozora za pychę, chociaż go
ostrzegał, i zabrał całe to wspaniałe, królewskie jedzenie, o którym mowa na
początku księgi, król od teraz jadł trawę jak krowa i żył bez dachu nad głową.
Historia z punktu widzenia narratywistyki bardzo prosta: jest początek, jest
jakaś tam akcja, reprymenda, król robi co robił i w konsekwencji jest kara.
Płynie z tego morał – pycha jest zła.
A co z historią z hadysów? Problemów jest
kilka i sam fakt zamiany żydów w szczury jest tu najmniej problematyczny,
chociaż w świetle historii XX wieku to jest duży problem, ale nie o tym.
Problemem
największym jest to, że nie ma podanego powodu ich kary. Nie ma też podanego
tego, czy Allah ich ostrzegał i jak oni zareagowali. Narracja od razu skupia
się na ich zamianie w szczury i tym, że nikt nie wiedział, co oni takiego
zrobili, że Allah tak ich ukarał. Co nam to mówi o Allahu? Allah jest kapryśny
i robi, co chce? Allah karze w tak ostentacyjny sposób i nie pozwala ludziom
się dowiedzieć, dlaczego taka kara, więc generuje to strach wśród ludzi i
poczucie ciągłego zagrożenia, że w każdej chwili mogą się w coś zamienić i
nawet nie będą wiedzieli za co. A może po prostu zamienił ich w szczury, bo nie
lubi żydów?
Dalej hadys
mówi o tym, że żydzi w postaci szczurów ciągle nie będą pili niekoszernego
mleka (ale to mleko jest halal dla
muzułmanów). To można rozumieć na parę sposobów. Żydzi przed zamianą
przestrzegali jakichś tam swoich praw, mimo to zostali ukarani, ale nie wiadomo
za co, jednak skoro przestrzegali koszernego trybu życia, to najgorsi raczej
nie byli. Ale to, co się dzieje po tej karze, jest najbardziej ciekawe – oni
dalej tkwią w tej swojej koszerności! Zamiast wypiąć się na Allaha i postawić
sprawę – ty nas karzesz, to my mamy w nosie koszerność i od dzisiaj szynka
codziennie, oni tego nie robią. Czy to nie jest jakiś znak pokory wobec zasad
ustanowionych przez Boga? A mimo to nie wiadomo, czy Allah był taki zatwardziały,
że na zawsze uczynił tych żydów szczurami, czy kiedyś ich odszczurzy. Ta historia nie niesie w sobie żadnej wartości, żadnego morału, co najwyżej strach przed widzimisię Allaha.
Smutny to obraz
sprawiedliwości wyłania się z tego fragmentu, tak jak i smutny jest świat
islamski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz